Scuola di Yoga Metodo Satyananda e di Tecniche Ayurvediche

APPLICATIONS:
Scientists believe that the human being is an inseparable psychosomatic unity. Yoga conceives the body as a whole of different dimensions of existence: physiological, energetic, mental, psychic and spiritual. Health is the result of a dynamic equilibrium among these different aspects. Disease may appear in one of these dimensions or aspects and then migrate into others. The disease is a message to make us understand that there is something wrong in our way of living, that there is a disharmony in ourselves. Practicing Yoga leads all our being into union-harmony, hence giving a good health.

YOGA AND STRESS:
Stress is considered, nowadays, one of the main causes of illness. Unnatural environment conditions, life fast rhythms, job competition constitute only a few of the factors of psychological tension we are exposed to. Poor digestion, insomnia, anxiety, irritability, demotivation are often the result of these tensions. Sometimes stress is conscious, other times stress is subconscious, but very often it is unconscious. Conscious stress is not very harmful, unconscious one is usually eliminated in the form of dreams, but the one we are not conscious of, that we don't know and don't understand, if too long, can break the equilibrium of physiological, mental and emotional functions. Yoga practices are able to change neuro-humoral reactivity to stress: as they create opposed conditions to those of a hyperstimulation of the sympathetic nervous system, they can correct the imbalances and the anxious symptoms coming from nervous tension and favour the process of recovering a good psychophysic health.

YOGA AND PREGNANCY:
It is not so useful beginning only on the seventh month psychophysic preparation to face the childbirth without difficulties and for a good course of pregnancy . The ideal is to follow a program starting from the first months and carried on with gradual and progressive changes until the end of the pregnancy. By practicing yoga, pregnant women learn practices useful to maintain the body nimble and yielding without excessive fatigue, to tone up abdominal and perineal musculature and to reinforce the vertebral column. They learn how to relax eliminating fears and anxieties and how to use a correct breathing to favour a state of calm and wellbeing also during the phases of the travalium of the childbirth. Yoga helps women to enter a state of communion with themselves and with their children and to live the experience of maternity as a total and unique experience of spiritual evolution.

YOGA AND CHILDREN:
To bring up a child means to guide him to the knowledge of himself, of his emotions and sensations, means to teach him how to integrate the inner side with the external one, making him able to build the foundations of a well balanced, creative, practical and spiritual life style. The Yoga discipline, through simple exercises, suitable for different ages, favours an holistic development of the child’s personality. Yoga has shown to be an effective instrument to balance mental and vital energy, to untie emotional blocks, increasing attention and concentration.

YOGA AND SCHOOL:

Yoga practices may be considered an important tool to favour better management and organization of physical and intellectual resources of the students, preparing them to deal, at their best, with school tests and examinations. Some simple Yoga techniques are able to improve sensory perceptions, auditory and visual attention, memory, concentration, creative imagination, association of ideas, to recall and visualize. They can balance emotions, favouring the harmonization of the cerebral hemispheres, revitalize the mental energy exhausted by studying and release stress, anxiety, emotions responsible of mental black-out that often happen during interrogations either oral or in writing.

I benefici dello yoga

Lo yoga è un'attività che si è diffusa enormemente nel nostro Paese e ha saputo riadattarsi al nostro contesto culturale seguendo diverse varianti e combinazioni. La sua vera essenza però risiede nella sua capacità di aumentare il nostro livello di concentrazione così come di ristabilire un equilibrio fra mente e corpo, allontanando perciò quello stress, quella fatica e quel malessere interiore a cui ogni tanto siamo soggetti, specialmente in determinate occasioni della nostra vita. Inoltre, dal punto di vista prettamente fisico, questa disciplina si è dimostrata estremamente efficace per quanto riguarda lo sviluppo del tono muscolare, il coordinamento e la flessibilità. L'impiego di una respirazione regolare e profonda rappresenta un esercizio importante per quanti soffrono di difficoltà respiratorie poiché dà loro la possibilità di migliorare il lavoro dei propri polmoni. Posizioni di postura e spalle decisamente troppo incurvate possono essere gradualmente corrette grazie alla ripetizioni di specifiche posizioni yogiche.

Altro grande beneficio interessa invece il sistema nervoso, dal momento che questa disciplina orientale si è rivelata capace di placare la nostra mente, eliminando poco alla volta agitazione, ansia e pensieri negativi. Potrete dunque sentire sulla vostra pelle i benefici dello yoga, provando un senso generale di sollievo e relax che interesserà i vostri muscoli e rilascerà piacevoli sensazioni lungo tutto il corpo. Quando si parla di rilassamento però, non si intende un atteggiamento indolente, fine a se stesso, ma quanto più una pausa rigenerativa, in grado di ricaricare le pile e farvi vivere con maggior entusiasmo la vostra esistenza. Invece di trascorrere il tempo su http://www.camplace.com, provate a rilassarvi con un po' di yoga e del sano esercizio fisico. Sia il vostro corpo che la vostra mente trarranno un grande beneficio dalle varie posizioni assunte durante una semplice lezione. Se non sapete in quale palestra rivolgervi o quale corso scegliere, non disperate.

La città di Roma è piena di scuole e professionisti del settore pronti ad impartire tecniche di rilassamento e pillole di saggezza a favore della vostra salute. Per esempio al Centro Yoga Sivananda, è possibile apprendere esercizi di rilassamento e lezioni orientative volte a spiegare i vantaggi dello yoga e l'atteggiamento mentale che sta alle spalle di questa attività meditativa. Oppure, potreste recarvi all'Ego Yoga, un'altra struttura che combina il rafforzamento di muscoli e articolazioni con i principi dello yoga classico. E ancora, c'è anche il Bikram Yoga, che sfrutta le condizioni di calore per favorire la circolazione sanguigna.

Ciò significa che per diminuire il livello di stress e potenziare i propri muscoli, le diverse posizioni dello yoga vengono praticate in un ambiente riscaldato, dove più azioni e reazioni si combinano allo stesso tempo. Nulla vi impedisce, in ogni caso, di continuare gli esercizi di yoga nella vostra abitazione o di fare una sosta in un parco pubblico, accompagnati dal vostro materassino. Le potenzialità dello yoga sono infinite, e i suoi benefici innumerevoli. Basta solo avere abbastanza costanza e determinazione per imparare a prendersi cura del proprio corpo e della propria mente ogni singolo giorno!